Genre Chiclit/Ladlit - Kasihku Amani Imani

GURU

APDM SAPS

Friday, September 29, 2017

Genre Chiclit/Ladlit

Assalamualaikum..
Hye semua..

Sedikit perkongsian mengenai Novel Chicklit/Ladlit yang dikongsikan oleh Puan penulis Maria Kajiwa..

Novel chiclit adalah novel yang memaparkan gadis atau wanita muda bekerjaya sebagai watak utama penceritaan. Konfliknya mesti berkisar mengenai masalah hidup mereka tetapi berpaksi kepada aspek pencarian diri. Chicklit mempunyai falsafah tersendiri sehingga ia berdiri teguh sebagai sebuah genre yang mampu menelan genre2 lain. Kebiasaan menggunakan unsur humor tetapi tidak semestinya. Ia boleh wujud tanpa unsur itu.

Chicklit ada falsafah yg tak ramai orang tahu kecuali yg memang belajar genre ini. Jadi ia selalu disalahtafsir sebagai genre cinta komedi/ humor.

Ladlit pula genre lit untuk lelaki muda. Jadi dalam tu kita dapat baca kisah2 atau masalah lelaki. Contoh masalah kerja, persaingan, cinta, imej, kesihatan, family, persahabatan dll yg berkisar dlm dunia lelaki. Tapi di Malaysia jarang jumpa buku begini.

4 comments:

  1. Lama sgt tak menyinggah kat sini.. Rindu sama kam0 sha.. hehe.. mana pic buku ni.. cam menarik jerk jalan ceritanya..

    ReplyDelete
  2. Oooo baru faham pasal genre chicklit ni,, saya pun ingatkan genre lawak

    ReplyDelete
  3. tak tau pula ada genre ladlit, chicklit pula dah selalu baca

    ReplyDelete
  4. Wah... ilmu baru, thanks sharing...

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..
1. Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
2. Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
3. Komen yang baik2 sahaja ye..
4. Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..
Terima kasih sekali lagi..