June 2015 - Kasihku Amani Imani

GURU

APDM SAPS

Tuesday, June 30, 2015

Part 2 - Projek Meja Besi

June 30, 2015
Part 2 - Projek Meja Besi
Alhamdulillah
Projek meja besi dah berada pada fasa kedua..
Sudah semakin siap..
Masih ada beberapa barang yang x cukup..
Antaranya papan untuk letak oven, kepala gas, gas baru..
Meja ini untuk kegunaan aku memasak dan membakar kek..
jadi xdelah mengganggu dapur untuk masak makanan harian..
Cadangan en. suami sebenarnya..
Barulah boleh budget untuk jualan..

Tempat letak Tong Gas

Tempat letak Oven.. Papan masih belum beli..

Meja yang separuh siap..Bahagian atas tuh untuk dapur satu tungku..
Untuk masak kek.. (Cek meniaga kek.. boleh tengok disini Kasih Shadz)

Read More

#Cabaran20Hari : Menu Wajib Bulan Puasa

June 30, 2015
#Cabaran20Hari : Menu Wajib Bulan Puasa
#Cabaran20Hari
Hari keempat

Assalamualaikum..
Salam Ramadhan...
Masuk nie dah Ramadhan yang ke 13...
Hari ini nak cerita pasal menu yang wajib ada di bulan Puasa..
Banyak tuh.. hehehe... Antaranya ialah Kerabu timun..
Mak mertua yang ajar pasal kerabu timun nie.. Sedap tau makan pada waktu berbuka ataupun sahur..
Resepi boleh klik Kerabu Timun..
Selain itu saya juga sangat suka dengan kuih Buah Melaka.. Jarang sangat buat sendiri sebab makan berdua je kan.. Biasanya beli di Bazaar Ramadhan..
Murtabak Kambing Behrang Stesen.. Murtabak ini hanya ada pada bulan Ramadhan jer.. Kalau gi beli memang beratur orang.. Sedap dan harga masih lagi berpatutan.. hanya RM3.50 sekeping..
Saya juga sangat suka masak spaghetti untuk juadah berbuka..
Owh ya ada satu lagi iaitu mee kari.. Pergh!! berbuka dengan nie memang best..
Selalunya saya wat masa weekand jer..
Itulah antara menu wajib yang pasti ada setiap kali Ramadhan..
Menu anda pula?? Mesti lagi best kan..

Berminat dengan #Cabaran20Hari... Jom ke blog ARZMOHA

Jom sahut cabaran ini! #Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015
Read More

Monday, June 29, 2015

Kahwin 6 Bulan Aje?! By Anabella

June 29, 2015
Kahwin 6 Bulan Aje?! By Anabella
Assalamualaikum..
Hye semua..

Menarik gila citer nie..
Bagus untuk di jadikan bahan bacaan..
Kenapa?? Sebab ada menggunakan ayat2 Al-Quran dan terjemahannya sebagai nasihat..
Banyak yang boleh di pelajari dari novel ini..
Novel ini sesuai dibaca dan dijadikan tauladan..
Ambil yang baik..
Boleh baca online di All About Crystal Anabella


Sinopsis Belakang Baju:- RANIA IXUNA Seorang gadis comel yang mempunyai pelbagai kelebihan. Kelebihan yang membuatkan semua mata membulat dan rahang hampir terjatuh setiap kali melihatnya. 


EMIR ENRIQUE… Seorang pemuda biasa dengan perangai yang biasa-biasa. Tidak menyangka hidupnya akan berubah apabila berkahwin dengan si comel yang digelar ‘raksasa’ oleh sepupunya itu! Si comel yang merupakan cinta pandang pertamanya!



“Sayang, sayang nak pakai baju pengantin warna apa?”

“Hitam.” - Ixuna
“Sayang ingat kita nak berkabung ke pakai pakaian pengantin warna hitam? Warna lain?” - Emir
“Warna kelabu tahi anjing.” - Ixuna
“Grrr… Lain?!” - Emir
“Lut sinar.” - Ixuna



“Dah gila nak pakai baju lut sinar? Nak suruh semua orang nampak badan kau tu ke? Bila dah kahwin nanti, diri kau hanya untuk tatapan aku saja!” - Emir

Itu cerita sebelum Emir menikahi Ixuna, selepas kahwin…
Emir ingin merasa air tangan isterinya, Ixuna malas nak layan… 
Emir hadiahkan bunga untuk isteri comelnya, bunga beralih tangan kepada kakak iparnya… 
Emir minta kiss, siku makannya! Dan Emir minta pelukan kasih sayang, seterika panas yang Ixuna berikan! 
Akankah berterusan ikatan perkahwinan yang diatur oleh kedua-dua belah keluarga itu? 
Atau terus terputus setelah tempoh tamatnya enam bulan seperti yang diungkap oleh si gadis comel rupawan lagi kuat makan itu?
Read More

#Cabaran20Hari : Resepi Hidangan Sahur Paling Ringkas

June 29, 2015
#Cabaran20Hari : Resepi Hidangan Sahur Paling Ringkas
#Cabaran20Hari
Hari Ketiga

Assalamualaikum.. Selamat Bersahur semua..
Kalau nak cerita pasal resepi sahur paling ringkas memang banyak..
Berikut antara yang saya suka makan pada waktu sahur..
Sangat ringkas dan mudah..

Telur Mata Kerbau + Kicap + Cili padi (dipotong kecik) dan Bawang Merah (dihiris) = Pergh!! memang membuka selera..

Kacang + Ikan Bilis + Bawang Merah (dihiris) + Cili Padi (dipotong kecik) = digoreng bersama, memang best makan dengan nasi putih panas-panas..

Ikan pekasam @ Daging pekasam @ Ayam Pekasam yang digoreng bersama bawang dan cili padi..

Tumis sardin dan Telur dadar..

Sup Sayur dan ikan goreng...

Antara menu yang ringkas di waktu sahur.. hehehe.. Nasib baik dapat en. suami yang x cerewet.. Makan jer apa yang saya masak.. Selamat bersahur.. hehehe.. Owh ya, maaflah x tepek gambar makanan.. Bukan apa, takut terliur.. hehehe..

Read More

Sunday, June 28, 2015

Part 1 - Projek Meja Besi

June 28, 2015
Part 1 - Projek Meja Besi
Assalamualaikum..
Mai nak citer..
Inovasi mudah.. Memula kita tunjuk part nie dulu ye...
Beli dan potong..
Besi nie kukuh.. Dulu pernah beli untuk buat tempat sangkut baju..
Kali ini projek yang kedua..
Buat meja untuk bubuh oven dan dapur satu tungku..
Semua ini kerana bila nak beli almari atau rak dapur harganya agak mahal dan tidak memuaskan hati.. Kemudian rendah sangat.. saya memang x berkenan..
Jadi En. Suami kata kena buat sendirilah nampaknya..
Barulah boleh ikut ketinggian yang diidami.. hehehe...


Read More

#Cabaran20Hari : Pengalaman Sahur

June 28, 2015
#Cabaran20Hari : Pengalaman Sahur
#Cabaran20Hari
Cabaran kedua..

Assalamualaikum.. Selamat pagi..

Pengalaman Sahur - Sangat berbeza ketika bujang dan selepas berkahwin... Masa zaman saya bujang kalau sahur cukuplah dengan meminum air kosong sahaja.. Ataupun makan meggi.. Ataupun makan roti.. Kadang-kadang x makan apa pun.. Tapi Alhamdulillah, mampu bertahan sehingga berbuka.. Sekarang bila dah berkahwin, sahur wajib makan nasi sebab En. Suami nak makan nasi.. Memula dulu macam susah juga tapi seiring masa berlalu semuanya jadi sangat biasa.. Menu sahur saya sangat ringkas.. Biasanya hanya nasi dan dua jenis lauk.. Selain itu yang wajib ada ialah kurma, air masak, milo panas dan neslo panas.. Sahur bujang dan sahur berdua, kedua-duanya pengalaman terindah..


Info Mengenai Sahur

Sahur - Sahur (Arab:سحور cahaya subuh), juga di sebut SehriSahari dan Suhoor, ialah terma yang digunakan umat islam bagi merujuk kepada makan di waktu pagi sebelum berpuasa di siang harinya pada bulan Ramadhan. Ia di lakukan sebelum masukkan waktu Solat Subuh, lebih tepat lagi sebelum azan subuh mula berkumandang. Sahur ialah makan di waktu awal pagi (sebelum azan subuh), manakala iftar ialah makan di waktu petang (sewaktu bermulanya azan maghrib) untuk berbuka puasa pada bulan Ramadan.

Info dari Wikipedia
Read More

Saturday, June 27, 2015

Misteri Mayat Terapung di Resort Melati by Kusyi Hirdan

June 27, 2015
Misteri Mayat Terapung di Resort Melati by Kusyi Hirdan
Assalamualaikum..
Hye semua..

Best novel ini..
Sebab menggunakan Tanjung Malim sebagai tempat dimana berlakunya bermacam peristiwa..
Aku baca sebab ada Tanjung Malim..
Boleh gitu..Hehehe..
Sebenarnya menarik jalan cerita yang disampaikan..
Misteri mayat terapung di tasik..
Siapakah pembunuhnya..
Jenuhlah teka dari mula membaca sampai habis..
Mesti korang x sangka pembunuh sebenarnya siapa..

Menarik mengenai penulis novel ini..
Ingatkan lelaki rupanya perempuan.. hehehe..
Ada blog sendiri.. Dah banyak novel yang beliau tulis..
Nak baca lebih lanjut mengenai beliau klik Kusyi Hirdan


Sinopsis Belakang Buku :- Sebenarnya Fardiana melarikan diri dari kedukaannya di Kuala Lumpur tapi dia beralasan mahu membina hidup baru. Namun jauh di sudut hati dia mengharap akan munculnya cinta baru. Maka bermulalah kerjaya baru di resort terpencil. Tempat yang tidak pernah dia jejaki, dia tidak tahu pun kewujudannya.

Segalanya berjalan baik, dia tampil berdikari seperti cita-citanya tetapi 'bekas tunang' masih tidak mahu melepaskannya. Gadis bermulut terus terang ini lemas dan bosan. Namun bukan kisah cintanya saja yang mewarnai kehidupan serba barunya. Ada mayat terapung di tasik dan Fardiana yang menjumpainya.

Bermulalah misteri dan pembongkaran rahsia demi rahsia. Tanpa dipinta dia mulai tahu banyak perkara dan lebih mengenali hidup dalam perjalanan itu. Misteri kematian bersangkut paut dengan semua orang dan kisah cinta mereka. Semua orang pun boleh dituduh sebagai pembunuh. Semua orang ada sebab tersendiri untuk misteri yang terbaru dan lima tahun lalu.

Adakah Fardiana gembira dengan pengalaman baru? Atau kerana misteri dia makin berminat untuk mengetahui penyudahnya? Teruja hendak tahu?

Bagaimana dengan Pengurus Resort yang juga ada msiteri tersendiri? Bertautkah hati?


Read More

#Cabaran20Hari : Erti Puasa Bagi Saya

June 27, 2015
#Cabaran20Hari : Erti Puasa Bagi Saya
Assalamualaikum...
Bermula hari ini sha akan cuba membuat satu entri berkaitan raya/puasa..
Ini kerana menyahut #Cabaran20Hari..
Semoga momentum akan dapat dikekalkan.. hehehe...

Erti Puasa Bagi Saya
Puasa mengajar saya erti syukur terhadap semua nikmat yang telah dikurniakan Allah kepada saya.. Sesungguhnya Puasa ini banyak membantu dalam mendidik diri saya supaya lebih bersyukur dan berserah kepada Allah.. Selain itu puasa juga membantu saya mengawal nafsu makan yang kadangkala sukar dilakukan pada bulan bulan lainnya.. Puasa juga merapatkan lagi hubungan saya dan suami serta anak-anak... Nikmatnya berpuasa disamping yang tersayang..

Kepada yang berminat untuk menyertai #Cabaran20Hari bolehlah pergi ke blog ARZMOHA dan sahutlah #Cabaran20Hari..

Cabaran akan bermula pada 27 Jun 2015 sehingga 16 Julai 2015.

Selamat menyahut #Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015


Informasi mengenai Puasa

Puasa - Puasa ertinya menahan diri daripada makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar hinggalah terbenam matahari dengan niat. Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, berkata-kata yang buruk atau sia-sia, dan daripada bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan latihan kesabaran, kejujuran dan bertolak ansur sesama sendiri. Maka secara tidak langsung, puasa juga menolong menanam sikap yang baik dan berbudi. Dan kesemuanya itu diharapkan berlanjutan ke bulan-bulan berikutnya, dan tidak hanya pada bulan puasa.

Kelebihan Bulan Ramadhan - Bulan Ramadan adalah bulan yang penuh dengan keberkatan. Di dalam bulan Ramadhan ada satu malam yang lebih baik dariapada seribu bulan iaitu Lailatul Qadar atau Malam al-Qadar. Lailatul Qadar atau Malam Qadar ialah satu malam dalam bulan Ramadhan yang lebih baik daripada 1,000 bulan. Sesiapa yang beramal pada malam tersebut sama seperti beramal selama 1,000 bulan, iaitu bersamaan 83 tahun 4 bulan, jika mendapatnya selama 10 tahun bersamaan beribadat lebih 833 tahun, jika mendapatnya selama 20 tahun bersamaan lebih 1,666 tahun, jika mendapatnya selama 30 tahun mendapatnya bersamaan 2,500 tahun. Maka berbahagialah orang yang tidak pernah meninggalkan Solat Isyak berjamaah dan Solat Sunat Tarawih kerana orang yang solat Isyak berjamaah dan solat Tarawih termasuk dari kalangan orang mendapat Lailatul Qadar.

Rasullah mengatakan sesiapa yang tidak mendapatnya dia adalah tergolong daripada orang yang amat rugi. Lailatul Qadar satu malam dalam bulan Ramadan yang tidak diketahui dengan tepat tarikhnya. Ia lebih diharapkan untuk mendapatkannya pada 10 malam yang terakhir Ramadan, terutama malam-malam yang ganjil daripada 10 hari terakhir Ramadan tersebut. Waktunya dikira apabila masuk waktu Maghrib sehingga terbit fajar. Pada malam itu al-Quran diturunkan, malam Qadar berlaku pada 17 Ramadan, sementara menurut al-Mubarakfury al-Quran turun pada malam 21 Ramadan.

Orang yang pasti mendapat sebahagian Lailatul Qadar ialah orang yang solat Fardhu Maghrib dan Isyak secara berjamaah sepanjang bulan Ramadan, dan dia tidur dengan azam yang kuat untuk solat Subuh berjemaah. Sabda Rasulullah “Sesiapa yang solat Isyak berjemaah, maka seolah-olah dia telah berqiyamulail separuh malam; Dan sesiapa yang solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah bersolat sepanjang malam.” (Hadis Sahih Riwayat Imam Tarmizi, Ibnu Majah dan Nasai)

Sabda Rasulullah : "Allah berfirman; "Sesungguhnya dia (hamba) meninggalkan makan dan minum serta syahwatnya kerana-Ku. Puasa (yang dikerjakan) kerana-Ku. Puasa adalah untuk-Ku. Sedangkan, Aku memberi balasan setiap kebaikan itu dengan sepuluh kali ganda sehingga 700 kali ganda kecuali ibadah puasa. Ini kerana, ia (puasa) adalah untuk-Ku, dan (sudah tentu) Aku sendiri yang akan memberi balasannya."

(Hadis diriwayatkan oleh Imam Malik dalam Al-Muwattha, Kitab al-Syiyam. No:603)

Info diperolehi dari Wikipedia.
Read More

Charity - Pengumpulan Dana Untuk Pembinaan Surau Baru di Sekolah Menengah Pendidikan Khas (Cacat Penglihatan) Setapak

June 27, 2015
Charity - Pengumpulan Dana Untuk Pembinaan Surau Baru di Sekolah Menengah Pendidikan Khas (Cacat Penglihatan) Setapak

Friday, June 26, 2015

Missing Noir M

June 26, 2015
Missing Noir M
Ke korea kita..
Drama penyiasatan..
Ada 10 episod sahaja..
Sekejap jer..
Menarik melihat mereka menyelesaikan misteri kehilangan..
Permulaan yang mendebarkan..
Mencari pembunuh melalui pembunuh..
Walaupun pelakonnya xde lah handsome tapi berjaya membawa watak dengan cemerlang..
Watak utamanya adalah seorang yang genius..
Watak pembantu pula seorang pakar komputer dan seorang lagi detektif veteran yang sangat cekap..
Nampak gayanya macam akan ada season 2.. Ialah misteri watak utama pulang ke Korea masih lagi belum terungkap... Kenapa dan mengapa..


Plot :- Gil Soo-hyun is a genius who entered Harvard University at the age of ten, and graduated with doctorate degrees in math, physics and philosophy. After working for the FBI for a decade, he mysteriously decides to return to Korea, where he gets assigned to lead a a special missing persons task force that goes after the 1% toughest unsolved cases.

He is forced to become partners with Oh Dae-young, a dogged veteran detective with twenty years' experience and a strong sense of justice. Whereas Soo-hyun is overly analytical, Dae-young goes with his gut feeling, and their different approaches causes antagonism.


Read More

Thursday, June 25, 2015

Aku Mahu Lawan Hantu by Ain Maisarah

June 25, 2015
Aku Mahu Lawan Hantu by Ain Maisarah
Assalamualaikum..
Hye semua..

Sesekali meh baca novel remaja..
Seronok juga mengetahui apa yang remaja sekarang baca..
Penulis yang sorang nie memang terkenal dikalangan pembaca remaja..
Ain Maisarah namanya..
Punya blog yang diberi nama Blog Pink, FB Ain Maisarah Novelis dan Syarikat penerbitan sendiri iaitu Blink Book Sdn. Bhd.

Review Buku :- Seronok kot baca novel nie.. Watak2 dalam cerita ini adalah mengenai kumpulan anak2 sekolah yang sangat angkuh dan berlagak.. Watak utama yang agak berlainan dari novel2 yang sedia ada.. Seronok melihat mereka belajar mengenai sesuatu yang baru dan berubah mengikut keadaan.. Banyak pengajaran dan tauladan yang boleh diambil bila membaca novel remaja ini..


Sinopsis Belakang Buku :- Kelepasan daripada belajar di sekolah selama seminggu memang suatu berita yang menyeronokkan! Namun, The Wannababes menerima berita ini dengan rasa was-was dan sangsi. Selama seminggu itu mereka terpaksa menghadiri kem pasukan sorak di Universiti Selatan Malaysia. Sebuah universiti yang letaknya di ceruk hutan. Mereka akur dengan mengikuti kem itu kerana tidak mahu dilucutkan jawatan. Pelbagai perkara aneh berlaku sejak awal perjalanan dimulakan. Kisah gelanggang misteri. Segalanya terlerai seketika kerana The Wannababes gembira diberikan sebuah rumah tamu yang besar seperti banglo sebagai tempat tinggal selama seminggu itu. Kegembiraan itu tiba-tiba dirampas apabila datangnya sebuah tim debat dari Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Siput Sedut yang akan berkongsi rumah dengan mereka. Pelbagai aksi buli-membuli dilakukan The Wannababes kerana mahu menyerlahkan kekuasaan mereka. Tim debat cuba bersabar. Suatu hari The Wannababes beria-ia mahu berbaik dengan tim debat kerana tidak tahan diganggu semula perkara-perkara aneh dan menyeramkan. Kesempatan diambil daripada tim debat kerana mereka arif tentang menghalau makhluk halus. The Wannababes diminta mengamalkan perkara-perkara yang tertulis dalam senarai yang disediakan oleh tim debat untuk mengelakkan gangguan makhluk halus yang sering mengganggu.
Read More

Wednesday, June 24, 2015

Raya Giveaway by Erza

June 24, 2015
Raya Giveaway by Erza

CLICK BANNER TO JOIN


1. Wajib follow blog ERZA dan google+ follower


2. Wajib like fanpage Zaf's Outlet 

3. Buat satu entri bertajuk "Raya Giveaway by Erza"


4. Tinggalkan URL entri korang di SINI

5. Siap dan good luck friends!!!




5 langkah mudah sahaja !!!


Hadiah - hadiah yang bakal dimenangi:-
1 x dress raya
2 x RM10 duit raya
10 x voucher Magic Art Museum 3D

Jom Laaaa Join...ajak kengkawan ramai2!!!

Read More

GA CINTAN CINTUN by CIKNA

June 24, 2015
GA CINTAN CINTUN by CIKNA


Tarikh Dari 24/6/2015 - 25/7/2015

Hadiah ;-
10 x bloglist b2b selama setahun
10 x bloglist (boy+girl) selama setahun
3 x bookmark lovely (boleh request nak bagi kat siapa)
1 x kad raya home made
1 x sampul raya home made


Read More

Blood is the New Black by Valerie Stivers

June 24, 2015
Blood is the New Black by Valerie Stivers
Assalamualaikum...
Salam ceria kengkawan...

Asyik novel melayu jer..
Meh layan novel BI lak..
Kalau anda peminat cerita vampire dan juga fashion, maka buku ini sesuai dengan anda..
Tapi kalau anda minat fashion ataupun vampire sahaja pun ok jer kalau nak baca..
Cuma bila baca novel ini kena letak kotak logik di tepi..
Novel ini bermain dengan kreativiti anda untuk berimaginasi..
Yellah mana logiknya bila melibatkan vampire..
Sekadar bacaan ringan dan juga santai-santai yer..

1794908

Sinopsis :- When nice-girl Kate McGraw finds herself working at Tasty, a magazine with its finger on the pulse of modern style, she’s finally able to put her flair for fashion to good use. But can she keep up with the Tasty staffers? Ethereally beautiful and extremely emaciated, they stay out all night, never look the worse for wear, and are always dressed to kill.

Like everyone else around the office, Kate finds herself begrudgingly reading dispatches from a snarky industry blog that dubs her colleagues “bloodthirsty vamps.” She knows they don’t mean it literally, but . . . she’s heard whispers of “fashion murders” and she has noticed strange things around the office: Like, why doesn’t her boss get laminates to fix her sharp teeth? Why are the blinds always drawn, and why is there a no-garlic policy in the cafeteria? 

As well-dressed bodies begin to pile up near all the hot places, Kate has to wonder if there’s a serial killer loose with a grudge against the stylish. Or if the truth is even more sinister: Are Kate’s coworkers actually undead? And, if so, can she design an exit strategy before she finds herself at Tastyforever?
Read More

Wordless Wednesday #7

June 24, 2015
Wordless Wednesday #7

Tuesday, June 23, 2015

Advertorial - CMD

June 23, 2015
Advertorial - CMD
Assalamualaikum..
Apa itu CMD??
CMD ialah Concentrate Mineral Drops.

Concentrate Mineral Drops (CMD) merupakan pemakanan mineral lengkap untuk memelihara kesihatan badan yang menyeluruh. Ia mengandungi Magnesium yang berkualiti tinggi bersama 72 jenis trace mineral. Ia bertindak aktif membantu proses pembersihan dalam hati, penyingkiran toksin dan kolesterol serta lemak daripada hati. Ia membantu menurunkan kolesterol dalam darah, menyingkirkan lemak dari badan dan sekaligus melangsingkan badan. Yang paling penting, magnesium memelihara kesihatan jantung anda.

“Concentrate Mineral Drops (CMD) mengandungi 38% magnesium dalam bentuk ionik. Manfaat magnesium dalam bentuk ionik ini dalam pengurangan dan pemulihan pesakit strok atau mereka berisiko penyakit jantung, tidak boleh diperkecilkan.”
– Dr. Alex Shauss

 CMD-ion-richvell


Sehingga hujung bulan JUN ini..
Kalau beli CMD anda terus jadi ahli..
Dengan hanya bermodalkan RM178 sahaja..
Anda dapat keahlian terus..
Dapat 1 botol CMD 120ml..
Dapat free lagi 65ml..
Boleh tahan hingga 4 bulan..


Tempahan CMD
Seluruh Malaysia : +60192673703
Email : shahida.library@gmail.com
Sila Hubungi Kami Segera!
Read More

Monday, June 22, 2015

SR Publication - Ributnya Cinta by Phidot

June 22, 2015
SR Publication - Ributnya Cinta by Phidot
Assalamualaikum...
Hye semua..

Novel yang berkisar mengenai sepasang suami isteri..
Menarik cerita ini...
Bercinta masa belajar.. Terpisa..
Hilang ingatan.. Kembali bercinta selepas di paksa berkahwin..
Teringat kembali, kemudian bertemu semula cinta hati..
kembali bercinta lagi...
Banyak pengajaran mengenai hubungan suami isteri..
Jangan cepat jatuh hukum hanya dengan melihat luaran...
Tolak ansur... Saling mempercayai..
Jujur dan setia..



Sinopsis Belakang Buku :- Melanjutkan pelajaran ke Park Choi College membuka tirai kehidupan yang sebenar, buat Edasha Hanie. Status cucu jutawan di sembunyikan, penampilan biasa menjadi ejekan di kalangan pelajar-pelajar golongan elit di kolejnya. ‘Prince No Smile’ gelaran yang diberi pada jejaka tampan bernama Tengku Eismael Malik. Wajahnya beku, tiada senyuman yang terlakar dibibirnya itu. Pertemuan Tengku Esmael Malik dengan Edasha Hanie telah mengenalkan erti senyuman pada dirinya. Cinta hadir tanpa dipinta. Namun belum sempat dia meluahkan perasaan, takdir telah memisahkan mereka. Edasha Hanie bingung, mengapa Tengku Eismael Malik bagaikan tidak mengenali dirinya? Adakah tempoh lima tahun itu telah melenyapkan terus namanya di kotak ingatan lelaki ini?Kini Edasha Hanie akur, cinta Tengku Eismael Malik bukan lagi untuknya, jika sudah tersurat ketentuan Yang Maha Esa, dia reda menerimanya. Tetapi bukan semudah itu dia akan mengalah dengan lelaki yang perasan ‘macho’ ini.
Read More

Sunday, June 21, 2015

Usia Blog Kasihku Amani

June 21, 2015
Usia Blog Kasihku Amani
Assalamualaikum...
Hari ini genaplah usianya 4 tahun..
X sangka dah 4 tahun aku aktif dengan blogging nie..
Walaupun selalu menggunakan kata ganti diri yang bertukar-tukar..
Walaupun ada pasang surut namun rasernya tahun nie paling bersemangat mengupdate entry..
Permulaan dulu hanyalah suka-suka.. Kemudian ingin berkongsi..
Sekarang raser macam addicted lak.. hehehe..
X sangka dah berjaya jadi Part-timed Blogger..

Nampak x perbezaan kat gambar nie??
Beza sangat-sangat kan..

Pastu dah pandai buh Pengomen terbanyak..
Yang nie dapat dari tutorial dekat Blog Bicara Mummy

Begitulah kita.. Memula dulu x sangka akan jadi Blogger.. Sekarang nie siap dapat upah untuk tulis Advertorial.. Semuanya kerana peluang yang diberikan oleh Tuan BloggerArea.. Semoga akan terus berkongsi info yang baik-baik sahaja..
Read More

Saturday, June 20, 2015

Kuinin Bersantan

June 20, 2015
Kuinin Bersantan
Assalamualaikum...
Hari ketiga puasa..
Xtau nak masak apa sebagai dessert??
Meh cuba menu yang mudah ini..
Dessert yang paling senang dan ringkas..

Kuinin Bersantan
Bahan-bahan :
4 biji Buah kuinin dikupas dan dicincang isinya
(Kuinin boleh diganti dengan machang,mangga ataupun durian)
4 sudu gula (ikut rasa sendiri ya)
secubit garam
2- 3 cawan santan segar atau santan kotak
Campurkan semua.. setelah gula larut, bolehlah simpan dalam peti ais..
Sedap di makan sejuk.

Buah kuinin

Santan

Hasilnya..

Tips :- Kalau nak tahan lama pakai sarung tangan ye masa kopek buah, cincang buah dan perah santan.. InsyaAllah tahan..
Read More

Thursday, June 18, 2015

Bengkel Pelaksanaan Ekosistem Kondusif Sektor Awam (EKSA)

June 18, 2015
Bengkel Pelaksanaan Ekosistem Kondusif Sektor Awam (EKSA)
Assalamualaikum..
Pada 10.06.2015, sha gi Bengkel ini menggantikan tempat bos sebenarnya..
Politeknik tempat sha kerja ini nak laksanakan EKSA nie..
Untuk pengetahuan semua, Bengkel ini bawah Malaysian Administrative Modernisation and Management Planning Unit (MAMPU) ataupun Melayunya Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia.
Bengkel ini di adakan di Auditorium Kompleks JPM Kompleks JPM, 62502 W.P. Putrajaya.
Sebelum ini semua jabatan sebok dengan 5S, tapi sekarang nak ditukarkan dengan EKSA yang katanya lebih menepati imej Jabatan Kerajaan.

Faedah EKSA ini sekiranya dilaksanakan ialah dapat:-
  • Mewujudkan persekitaran tempat kerja berkualiti (bersih, kemas dan rapi)
  • Meningkatkan kecekapan & keberkesanan pengurusan organisasi
  • Mengenalpasti, mengurang & menghapuskan pembaziran 
  • Meningkatkan imej agensi sektor awam 
  • Menjana idea kreatif di kalangan warga agensi
  • Meningkatkan semangat esprit de corp (feelings of loyalty, enthusiasm, and devotion to a group among people who are members of the group)
  • Meningkatkan disiplin warga jabatan 
  • Meningkatkan mutu penyampaian perkhidmatan 
  • Mewujudkan piawaian kerja yang jelas
  • Meningkatkan ciri keselamatan


Penceramah
Read More

Promosi Tune Talk

June 18, 2015
Promosi Tune Talk
CONFIRM!!!! TOPUP RM30 DAPAT FREE 1GB !!!!!!
FREE YEOP!!!FREE YONG!!!

Bermula  dari 12:01am 15 June 2015 hinggalah diberitahu.

Biasa saya topup rm100 sebulan dan amik 3GB data...
So sebelum nie saya topup rm 100 free rm40
Total rm140 tolak 3gb rm99... baki rm41 utk saya call....

Dengan plan baru nie.. saya perlu
Topup rm30 minggu pertama.. free 1GB data
Topup rm30 minggu kedua ..... free 1GB lagi...
Topup rm30 minggu ke tiga .... free 1GB lagi...
Total ada rm90 kredit dalam henpon...
Minggu terakhir amik rm42  1GB... ada lagi rm48 utk call...

So dengan topup rm90 sebulan boleh dpt 4GB data sebulan.... 
Anda mahu???
Hubungi saya...
0192673703 - Sha

Read More

Tuesday, June 16, 2015

Kopi Ladyku by Ainul Hazrah

June 16, 2015
Kopi Ladyku by Ainul Hazrah
Assalamualaikum..
Salam ceria semua..

Novel yg penuh dgn babak2 lucu dan memikat..
Seorang gadis berusia 18 tahun..
Seorang lelaki berusia 30 tahun..
Bagaimanakah mereka boleh menjadi suami isteri..??
Cerita yang mengajar erti keinsafan dan kesyukuran..
Selain itu terdapat juga pengajaran untuk mereka yang berkahwin walaupun abru sahaja berkenalan..
Bagaimana membentuk sifat sabar, Saling mempercayai...
Walaupun hanyalah novel yang difantasikan penulis, Namun banyak juga yang boleh dikutip dan dijadikan tauladan oleh pembaca..

Membaca novel ini seolah-olah kita melaluinya.. Cerita yang sangat sempoi dan mudah difahami.. Menarik disebabkan karekter Icha.. comel, sengal, nakal, garang dan spontan.. Penuh dengan adengan2 lucu dan diselitkan pengajaran serta kesedihan..

Sinopsis Belakang Buku:- Arisa kata, dia Puteri Duyung! Kata Izhar, Arisa Dayang Senandung! Hakikatnya, Arisa hanyalah anak nelayan yang tinggal di rumah setinggan. Dia punya cita-cita tinggi untuk mengubah kehidupan keluarga, namun demi adik-adik dia terpaksa melupakan niat untuk melanjutkan pelajaran ke universiti.


Baidura dan adiknya, Izhar telah menawarkan pekerjaan sebagai kopi ‘lady’ di pejabat mereka kepada Arisa dan membawa gadis itu tinggal bersama mereka. Sebagai anak kampung yang polos dan lurus, semuanya begitu asing buat Arisa. Banyak suka duka yang berlaku di dalam era baru kehidupannya.



Akhirnya, kehadiran Arisa di dalam keluarga itu menjadi buah mulut saudara-mara. Demi menutup mulut tempayan yang sentiasa terbuka itu, Izhar telah bersetuju untuk mengahwini Arisa. Arisa pula bersetuju untuk berkahwin dengan Izhar kerana Izhar telah berjanji untuk membiayai pelajarannya ke menara gading.



Walaupun bukan kerana orang ketiga, pasangan yang baru mengenal bahagia itu dilanda badai juga. Kapal mereka terumbang-ambing di lautan tanpa haluan. Mereka ingin mencari arah, tapi seakan tenggelam punca. Kini, mereka hanya mampu bertahan selagi terdaya.



“Betul Iz nak kahwin dengan Icha? Dia tu bukan betul sangat, rempang-rempang bahasa. Wayar berselirat, tak putus saja lagi.” - Muiz -



“Wayar dia cuma berselirat, belum putus lagi. Bila dah kahwin nanti, saya akan susun balik wayar tu elok-elok dan takkan biarkan dia putus, Insya-ALLAH!” - Adib Izhar-
Read More

Minuman Detox

June 16, 2015
Minuman Detox
Assalamualaikum...
Semenjak dua menjak nie..
Saya rajin cuba air detox..
Berikut antara resepi yang saya buat..

Detox 2
1. 2 gelas air masak
2. 3 hirisan lemon
3. 4 hirisan timun
4. Beberapa ketul ais
5. 5 titisan CMD
Campurkan dalam satu bekas. Pastikan air sentiasa sejuk.

Detox 750
1. 750ml air
2. 9 hirisan lemon
3. 9 hirisan timun
4. 1 inci halia dihiris
5. 5 helai daun pudina
6. 5 titisan CMD
Masukkan kesemua bahan dalam botol dan biar semalam dalam peti ais


Detox with Lemon (yang nie belum buat lagi - lemon juice nya xde)
Minuman nie boleh diamalkan pada waktu pagi selepas bangun tidur..
Hanya perlukan 2 sudu kecil lemon, 5 titis CMD dan segelas air.
Campurkan dan minum. Buat sejurus bangun tidur.

Read More

Monday, June 15, 2015

Aktiviti Cuti Sekolah

June 15, 2015
Aktiviti Cuti Sekolah
Assalamualaikum..
Berakhir sudah cuti sekolah selama 2 minggu..
Hari ini anak-anak kembali ke sekolah..
Seronok bila cuti sekolah.. Rehat minda dan bermain..
Pada kanak2 yg bersekolah, cuti sekolah adalah waktu yg dinanti-nantikan..tp tidak pada Amani..
Cuti sekolah x best sb2 x belajar dan ada abg2 besar transit di sekolahnya..
Tapi dia tetap suka dan gembira bila di bawa berjalan..Seronok seorg kanak2..
Sha bwk dkt2 je..Kebetulan dpt panggilan interview, so bwk lah anak2 jenjalan..dua dlm satu..
Bawa mereka ke pasar malam (Jarang bawak anak gi Pasar Malam) cari baju Puteri.. Dah lama Amani nakkan baju Puteri nie.. Jadi bila jumpa belikanlah sorang sepasang..
Selebihnya mereka di rumah sahaja.. Bermain dan bergaduh.. hehehe..

Makan aiskrim di Cameron Highlands

Minum milo dulu utk tenaga..

Mengkreatifkan minda..

Mari kita susun-susun..
Read More

Kuli Rumah Untuk Dia oleh Aireen Aryana

June 15, 2015
Kuli Rumah Untuk Dia oleh Aireen Aryana
18370857

“Aku bukan Ratu Balqish dan kau bukan Raja Sulaiman…. namun tetap takdir indah teratur agar kita bisa mengutip cinta-cinta yang tersulam….”

Menarik..Kalau da jodoh larilah kemana pun, pasti ketemu jua..
Bagaimana seorang gadis yang telah didik agama berubah menjadi sosial..
Kemudian berubah menjadi agak baik..
Disebabkan xnak bekerja dengan syarikat ayah, dia menerima untuk menjadi seorang pembantu rumah.. Disini segalanya bermula..
Bayangkanlah.. belajar tingi2 sampai luar negara tapi sebab nak senang kerja sebagai pembantu rumah.. Memang lawak.. seorang perempuan yang up to date jadi minah tepung... Hehehe.. sweet giler.. Lepastu berlaku trajedi yang membawa kepada satu perubahan yang baik.. Dua sahabat semakin dekat dengan agama.. Cerita yang simple dan sempoi..Dalam ketidaklogikan ada terselit pengajaran.. Bacalah mungkin boleh memberi inspirasi..

Berminat?? Boleh baca online di Aireen Aryana

Sinopsis belakang buku :-
“Ini mata ikan, dan ini hidungnya!” – Minn
“Ini hidung?” – Syak
Melihat wajah cuak Syak merenung ikan di depan mata membuat Minn ketawa bagai nak gila!
Minn Alia, seorang gadis yang berasal daripada keluarga kaya telah bercadang untuk bekerja sebagai pembantu rumah, pekerjaan yang disangka sesenang mengopek kulit kacang! Menyamar dengan identiti orang gajinya sendiri iaitu Syaminah Kadir, Minn Alia membuat tipu helah mendapatkan kerja menjadi orang gaji di Vila Cahaya, rumah Tengku Arshad sekeluarga. Di Vila Cahaya, Minn Alia belajar menjadi orang gaji sebenar. Ada Kak Nur sebagai teman, Tengku Arshad majikan yang jarang dilihat, dan Syakirul Hafiz anak majikan yang berlagak hebat sehingga membuat Minn terpening sendiri!
Kadang-kadang tingkah Minn Alia membuat Syakirul bersyak wasangka…
“Masinnya awak goreng telur ni? Apesal hitam sangat?” –Syak
“Pasal saya letak kicap lebihlah. Kan ke Encik Syak suka letak kicap dalam telur?” –Minn
Orang gaji tak reti nak masak? Lalu bagaimanakah akhir kisah mereka berdua? Mampukah Minn Alia kekal berpura-pura menjadi pembantu rumah keluarga Tengku Arshad sedangkan perasaan cinta sudah mula bersemi antara mereka?
Saat identiti Minn Alia terbongkar, mampukah Syakirul memaafkan gadis yang telah mendapat tempat di hatinya?
“I was so wrong, I’m sorry. Minn Alia say sorry, is it okay?” soal Minn Alia sebak.
Kuli Rumah Untuk Dia, kisah si gadis troublemaker yang memeningkan kepala mencari kebahagiaan hakiki miliknya.
“Kalau dia cintakan Syaminah, kenapa dia tak dapat terima kau sebagai Minn Alia?” – Syuhada
“For God’s sake Syuh, he claimed for a better girl to be his wife! You knew that!” –Minn Alia
“Aku bukan Ratu Balqish dan kau bukan Raja Sulaiman…. namun tetap takdir indah teratur agar kita bisa mengutip cinta-cinta yang tersulam….”
Read More

Sunday, June 14, 2015

Tarikh Lahir Mengikut Kalender Islam

June 14, 2015
Tarikh Lahir Mengikut Kalender Islam

Sabtu Ahad Sebelum Ramadhan

June 14, 2015
Sabtu Ahad Sebelum Ramadhan
Assalamualaikum..
Selamat pagi..
Ahad yang mendung dan sejuk..
Pagi ini sambung aktiviti mengemas..
Persiapan menyambut Ramadhan..
Nanti xde la penat sangat..
Semalam da settle ruang dapur..
Tinggal nak simpan pinggan mangkuk yang x pakai..
Hari ini sambung mengemas di bilik study lak..
Kemudian gosok baju kerja..nasib baik baju sekolah anak da settle minggu lepas..
Walaupun berkerjaya, kerja rumah still kena bereskan..
Jangan lupa waktu rehat untuk diri sendiri..
Salam ceria buat semua suri rumah sepenuh masa dan ibu2 yang bekerjaya...
Walau siapa pun kita, kita adalah perempuan, ibu, isteri terhebat..
Semoga sentiasa kuat dan sihat..

Gambar tiada kaitan..
Read More

Saturday, June 13, 2015

Rempah Ayam Madu BBQ

June 13, 2015
Rempah Ayam Madu BBQ
Sedap tau..
Pedas pedas manis..
Rempah nie walaupun dia tulis kat situ perkataan ayam,
Tapi boleh jer guna kat sotong ke, udang ke..
Ikut suka kitalah..
Saya beli kat member FB Nor Azwa
Kalau nak bolehlah order dekat beliau..
Cara nak guna dia, senang jer..
Basuh ayam, udang or sotong tu..
Lepas tu buh rempah nie.. Agak2 lah ye..
Perap la ikut suka.. saya x perap lama..
Lepas tu bolehlah dipanggang atau di goreng..

Inilah rempahnya

Yang nie perap ngn Sotong
Read More

Birth of a Beauty 2014

June 13, 2015
Birth of a Beauty 2014
Korean lagi..
Drama bersiri yang sangat menarik..
Bagaimana seorang perempuan bangkit dari perasaan cinta yang membuta tuli..
Seorang isteri yang berkorban segala-galanya untuk seorang suami namun kemudian ditinggalkan kerana perubahan fizikal..Bukan sahaja ditinggalkan tapi juga dibunuh..
Seorang mertua yang terlalu mementingkan status..
Seorang lelaki yang cuba melupakan kisah silam..

Mengisahkan seorang isteri yang dikahwini atas niat tertentu, kemudian cuba dibunuh namun bangkit untuk berubah.. Dari seorang perempuan yang xbrape cantik bertukar menjadi perempuan yang sangat cantik.. Bagaimana proses memikat semula suami berubah menjadi proses membalas dendam.. Cerita pasal perempuan, isteri dan menantu.. Seronok..

Kekurangan drama ini adalah pembedahan plastik..
Jangan tiru ye..Xsesuai.. Kecuali sebab perubatan..
Tapi di penghujung cerita ada nasihat diberikan...
Kecantikan dalaman itu datangnya dari keyakinan kita...
Serta kasih sayang terhadap diri sendiri...

Sinopsis :- Han Tae Hee is the heir of a large company. He is suffering from a broken heart syndrome due to a psychological shock. To get the woman he loves back, he completely changes an unattractive and overweight Sa Geum Ran to beautiful Sara. In the process, Han Tae Hee falls in love with Sara.



Read More

Friday, June 12, 2015

Aduhai Bos Bertuah! oleh Zan Zarida

June 12, 2015
Aduhai Bos Bertuah! oleh Zan Zarida
Assalamualaikum..
Hye semua..

Tajuk dengan isi cerita x kena..
Cerita okaylah tp x brape suka dgn watak utama iaitu Zamil dan Dian..
Watak Asmidar memang best..
Ada pengajaran diselitkan..
Rahsia hanya mengundang masalah..
Perkara yang kita nampak belum tentu perkara yg sebenar..Novel ini x sesuai untuk di adaptasi menjadi drama..Banyak negetifnya..
Berkisarkan hubungan suami isteri yg berantakan hanya kerana satu peristiwa..
Isteri meninggalkan suami tanpa izin..
Suami yg tidak berusaha memujuk isteri..
Kekasih lama kembali menagih cinta..
Tapi berakhir dengan bahagia..


Sinopsis belakang buku :- Berkahwin dengan bekas tunang? Bukankah seperti sudah ludah jilat balik? Namun, entah kenapa Dian tidak mampu berkata tidak kepada arahan ayah dan ibunya.

Zamil pula mengamuk sampai demam tiga hari gara-gara dipaksa berkahwin. Tetapi, setelah berjumpa dengan Dian, dia pula yang bagai tidak sabar-sabar hendak menuju gerbang perkahwinan! 
Siapa kata kahwin tanpa cinta tak bahagia? Zamil dan Dian menjadi pasangan yang romantik dan serasi bersama. Namun, tatkala bahagia menyulam cinta, tiba-tiba jarum pengaitnya hilang. Zamil jadi sasau apabila isterinya pergi tanpa sepatah kata. 

Cinta tetap cinta… berpisah bukan bermakna kasih telah hilang. Dian tersepit antara cinta Danish yang tidak pernah padam dan kasih Zamil yang tiada berpenghujung. Peluang hanya sekali datang bertamu. Bagaimana dia hendak memilih, andai dia tidak memiliki hatinya sendiri?
Read More

Charity - Projek Braille Slate

June 12, 2015
Charity - Projek Braille Slate